Sidebar

uhilogo

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ                                           

Ιωάννινα 13-04-2020          

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ COVID 19

Η Επιστημονική Επιτροπή Διαχείρισης Λοιμώξεων υψηλής μεταδοτικότητας και νοσηρότητας του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Ιωαννίνων, απαντά σε ερωτήματα που  τίθενται καθημερινά από τους Πολίτες για την έγκαιρη και επιστημονική ενημέρωσή τους:

Διατηρώντας τη σωματική και πνευματική δραστηριότητα στην εποχή του Covid-19*

Κατά την περίοδο της υποχρεωτικής απομόνωσης λόγω της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, πέρα από την ανάγκη για τακτική άσκηση που περιγράψαμε στην προηγούμενη ενημέρωση, πρέπει να ακολουθούμε μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή, ώστε το ανοσοποιητικό μας σύστημα να μπορεί να αντεπεξέλθει σε οποιαδήποτε απειλή χρειαστεί να αντιμετωπίσει, συμπεριλαμβανομένου και του νέου κορωνοϊού.

Κάποιες χρήσιμες συμβουλές είναι οι ακόλουθες:

  1. Ψωνίζουμε οργανωμένα – μόνο ό,τι χρειαζόμαστε! Κατά τη διάρκεια της πανδημίας του νέου κορωνοϊού εμφανίστηκαν φαινόμενα υπερκατανάλωσης προϊόντων από τα καταστήματα τροφίμων και τα σουπερμάρκετ σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Οι συμπεριφορές πανικού μπορούν να οδηγήσουν σε ελλείψεις προϊόντων, αυξήσεις τιμών ή/και άνιση κατανομή αγαθών. Πρέπει, λοιπόν, να ψωνίζουμε σκεπτόμενοι τόσο τις δικές μας ανάγκες όσο και εκείνες των συνανθρώπων μας. Καταναλώνουμε τα προϊόντα που έχουμε στο σπίτι ώστε να μην ‘παλιώνουν’ και αλλοιώνονται. Δεν ψωνίζουμε χωρίς πρόγραμμα γιατί με αυτό τον τρόπο οδηγούμαστε στην κατανάλωση τροφών που θα μπορούσαμε να αποφύγουμε.
  1. Δίνουμε προτεραιότητα στα φρέσκα προϊόντα! Επιλέγουμε κυρίως φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθώς και γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά. Τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά μπορούν να χρησιμοποιούνται για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα και συχνά διατηρούν τα θρεπτικά τους συστατικά. Καταναλώνουμε πρώτα τα τρόφιμα που αλλοιώνονται. Εξετάζουμε επίσης εάν μπορούμε να καταψύξουμε κάποια φαγητά που μας περισσεύουν για να τα καταναλώσουμε σε δεύτερο χρόνο.
  1. Μαγειρεύουμε στο σπίτι όσο μπορούμε! Η παραμονή στο σπίτι μας δίνει περισσότερο χρόνο για να μαγειρεύουμε σπιτικό φαγητό. Το καλό της σύγχρονης εποχής είναι ότι μπορούμε να βρούμε εξαιρετικές συνταγές στο διαδίκτυο. Δεν ξεχνάμε ότι και στο σπίτι προσπαθούμε να μαγειρεύουμε υγιεινά, ώστε να λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε και να μην πάρουμε περιττό σωματικό βάρος.
  1. Αξιοποιήστε τις δυνατότητες για παράδοση τροφίμων στο σπίτι! Πολλά καταστήματα μπορούν να μας παραδώσουν τρόφιμα ακόμη και χωρίς επαφή ("contact-less"), με πληρωμή με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στις συνθήκες συντήρησης των τροφίμων κατά τη μεταφορά, κάτι που θα πρέπει να ελέγχουμε κατά την παραλαβή, όπως π.χ. την κατάσταση κρεατικών, ψαριών, γαλακτοκομικών ή κατεψυγμένων προϊόντων.
  1. Προσοχή στις μερίδες! Είναι εύκολο να ξεφύγουμε στην ποσότητα του φαγητού όταν μαγειρεύουμε στο σπίτι, ιδιαίτερα όταν δεν έχουμε μεγάλη εμπειρία. Ελέγχουμε τις μερίδες με βάση τις θερμίδες τους, αποφεύγοντας να καταναλώνουμε υπερβολικές ποσότητες για να μην πάρουμε βάρος.
  1. Μειώνουμε την πρόσληψη άλατος! Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνιστά την κατανάλωση ποσότητας αλατιού μικρότερης των 5 γραμμαρίων την ημέρα. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στις έτοιμες τροφές και στις κονσέρβες που περιέχουν συχνά σημαντικές ποσότητες αλατιού. Πολλές τροφές περιέχουν ήδη αλάτι, οπότε αποφεύγουμε να προσθέτουμε αλάτι όταν μαγειρεύουμε ή στο φαγητό μας στο τραπέζι. Χρησιμοποιούμε άλλα καρυκεύματα και φρέσκα μυρωδικά αντί για αλάτι στη μαγειρική μας. Προσέχουμε ακόμη και τα έτοιμα γλυκά και βουτήματα, γιατί συχνά περιέχουν αλάτι.
  1. Μειώνουμε τη ζάχαρη! Ο ΠΟΥ προτείνει να μην προσλαμβάνουμε περισσότερο από το 5% των θερμίδων της ημέρας με ελεύθερα σάκχαρα (περίπου 6 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη). Δεν προσθέτουμε ζάχαρη στον καφέ και τα ροφήματα ή τα φαγητά. Αν θέλουμε κάτι γλυκό επιλέγουμε φρέσκα φρούτα και χυμούς.
  1. Μειώνουμε τα λιπαρά! Ο ΠΟΥ προτείνει να λαμβάνουμε λιγότερο από το 30% των ημερήσιων θερμίδων από λιπαρά, με λιγότερο από το 10% να προέρχεται από κορεσμένα λιπαρά. Επιλέγουμε υγιείς πηγές πολυακόρεστων λιπαρών, όπως τα ψάρια και οι ξηροί καρποί. Μειώνουμε το κόκκινο κρέας, το βούτυρο και τα πλήρη σε λιπαρά γαλακτοκομικά, καθώς και τα προπαρασκευασμένα κατεψυγμένα φαγητά.
  1. Καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες! Είναι θρεπτικές και φέρνουν εύκολα κορεσμό, οδηγώντας μας σε κατανάλωση μικρότερων ποσοτήτων λιπαρών τροφών ή γλυκών.
  1. Αποφεύγουμε το αλκοόλ ή τουλάχιστον μειώνουμε την ποσότητα! Η κατανάλωση αλκοόλ μειώνει τις αμυντικές ικανότητες του οργανισμού και μας κάνει πιο ευάλωτους στην περίπτωση λοίμωξης από Covid-19. Αποφεύγουμε την κατανάλωση αλκοόλ κατά την απομόνωση, γιατί έχουμε μεγαλύτερο κίνδυνο εθισμού και εμφάνισης αλκοολισμού σε περιόδους μοναξιάς. Αποφεύγουμε την αγορά και κατανάλωση αλκοόλ όσο μπορούμε αυτήν την περίοδο!
  1. Ενυδατωνόμαστε! Η καλή ενυδάτωση είναι απαραίτητη για την καλή υγεία του οργανισμού μας. Το φθηνότερο και υγιεινότερο ποτό είναι το νερό της βρύσης, όταν είναι καλής ποιότητας. Πίνοντας νερό αποφεύγουμε τα πολλά αναψυκτικά, ιδιαίτερα εκείνα που περιέχουν καφεΐνη και τα ενεργειακά ποτά. Τα τελευταία μπορεί να μας αφυδατώσουν και να επηρεάσουν τον ύπνο μας, που είναι απαραίτητος ιδιαίτερα αυτό το διάστημα.
  1. Απολαμβάνουμε γεύματα με την οικογένεια και τους αγαπημένους μας! Μαγειρεύουμε όλοι μαζί και περνάμε χρόνο στρώνοντας το οικογενειακό τραπέζι και μαζεύοντας και καθαρίζοντας όλοι μαζί. Συσφίγγουμε τις σχέσεις μας και απολαμβάνουμε οικογενειακές στιγμές που γεμίζουν δημιουργικά το χρόνο μας και μας φέρνουν πιο κοντά στους αγαπημένους μας!

#menoumespiti

#stayhome_savelives

#doitlikeGreece

Χαράλαμπος Μηλιώνης, Καθηγητής Παθολογίας

Κωνσταντίνος Κωστίκας, Αν. Καθηγητής Πνευμονολογίας

*Πολλές από τις πληροφορίες που αναφέρουμε αντλήθηκαν από την Ευρωπαϊκή ιστοσελίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (http://www.euro.who.int/en/).